سوزن دوزی بلوچ
 
در این سایت برای تمامی هم میهنانم درمورد تمام محل زندگی خودم می گویم
Design by : NazTarin

ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 3
بازدید دیروز : 1
بازدید هفته : 6
بازدید ماه : 6
بازدید کل : 16762
تعداد مطالب : 19
تعداد نظرات : 2
تعداد آنلاین : 1

Alternative content



ادامه مطلب


نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 29 فروردين 1391برچسب:, توسط محمد نصرتزهی

ادامه مطلب


نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 29 فروردين 1391برچسب:زبان,و,نزاد,مردم,بلوچ,, توسط محمد نصرتزهی

 

واقعا خیلی درد انگیز و اسفناک است که با جوانانی از ملت بلوچ بر میخورم که هیچ نمیتوانند با زبان مادریشان سخن گویند،جوانانی که برای یادگیری زبان مادریشان باید بعد از 20 سالگی سعی و تلاش نمایند و باز هم نتوانند به نحو احسن ازعهده تکلم به زبان مادریشان بر آیند و حتی وقتی به برخی از آنها میگویم چرا به زبان بلوچی حرف نمیزنید در پاسخ چیزی میگویند که واقعا برای یک ملت که دارای زبان مستقلی میباشد مایه تاسف و تعجب میباشد آنها میگویند زبان بلوچی یک زبان عقب افتاده است این جوانان از سخن گفتن به زبان مادریشان احساس شرم میکنند از ابراز کلام با زبان خدادادیشان خجالت میکشند چرا ؟

آیا با زبان خود حرف زدن شرم دارد ؟

آیا شما از آنچه خدا به شما داده ناراحت هستید؟

 آیا نه اینکه ما ملتی هستیم و باید زبان خود را داشته باشیم؟ 

 آیا ما از دیگر ملتها کمتر و درجه ای پائین تر داریم؟ 

آیا ما به این اندازه حقیر هستیم که زبان دشمنان برای ما افتخار و زبان خودمان سر به زیر کننده است؟

 آیا آنها باید ترویج کننده زبان خود و ما تحقیر کننده زبان خود باشیم؟   

آیا زبان ما جزو فرهنگ ما نیست؟

آیا ما باید با دستان خودمان فرهنگمان را به سوی نیستی ببریم؟

چرا عزیزانم به دام دشمنان افتاده اید و دارید مقاصد شوم آنها را تکمیل کنید؟

واقعا جای تاسف است که قشر تحصیل کرده ما با بچه هایشان به زبان بیگانه صحبت میکنند واز روز اول به فرزندانشان بی اهمیت بودن زبان مادریشان را تلقین میکنند.

دشمن برنامه های گسترده و وسیعی جهت از بین برد فرهنگمان تهیه کرده و دارد اجرا میکند و ما همه دست در دست هم داده و درخت ظلم و بیعدالتی و تجاوز را آبیاری میکنیم .

 دشمن چنان زبان و فرهنگمان را تحقیر نموده که امروز یک جوان بلوچ از بلوچ بودن خود احساس شرم میکند دشمن در پی نابود کردن ما است و ما هم داریم تیشه به ریشه خودمان میزنیم من از جوانان بلوچ میخواهم که از این نیرنگ رژیم آگاه بوده و دیگران را هم قبل از آنکه نظاره گر زوال فرهنگمان باشیم آگاه نمائیم و این را بدانید که عزت  و سربلندی و رشد  ما در حفظ فرهنگ خودمان است ما باید حافظان اصالت خودمان باشیم نه ترویج کننده پس خورده های دیگران و تنها راهش این است که سرنوشت ما باید در دست خودمان باشد نه بدست دیگران ودست در دست مبارزین بگذاریم تا از شر این دژخیمان و طاغوتیان که همه چیز ما را تاراج کردند آزاد شویم و خود تصمیم گیرند باشیم .


ادامه مطلب


نوشته شده در تاريخ یک شنبه 27 فروردين 1391برچسب:بلوچی که بلوچی نمی داند, توسط محمد نصرتزهی

مراسم ازدواج در قوم بلوچ   

ازدواج در بلوچستان همانند ساير جاها ودر ميان ساير اقوام آداب  ورسومات مخصوص به خود رادارد. در همه جا ازدواج همراه با شادي و جشن بوده و هست اما در بلوچستان علاوه بر شادي  وجشن چيزي كه مهم تر است همكاري  وكمك به همديگر است و مردم و اقوام دور هم جمع می شوند می گویند ورقص می کنند و از شاعران و خوانندگان بلوچی دعوت می کنند در این جشن به سازو اهنگ بلوچی بخوانند و بنوازند.


ادامه مطلب


نوشته شده در تاريخ یک شنبه 27 فروردين 1391برچسب:مراسم ازدواج در بلوچستان چگونه است, توسط محمد نصرتزهی

سوزندوزپس از آماده کردن مواد اولیه وابزار کار پارچه را که بعنوان ماده اولیه ای محسوب می شود را به اندازه های مناسب درآورده ونقش مورد نظر را برروی آن می دوزد یعنی ابتدا طرح کلی را با یک رنگ برروی آن پیاده می کند


ادامه مطلب


نوشته شده در تاريخ یک شنبه 27 فروردين 1391برچسب:, توسط محمد نصرتزهی

 

        جامعه ما، چه از حيث بافت قومي و چه از منظر موقعيت جغرافيايي خود، كه حضور همزمان فرهنگ هاي گوناگون را در ايران معاصر به همراه دارد، ساختاري از فرهنگ ها و خرده فرهنگ هاي تلفيق يافته را به تصوير مي كشد.

        هنر سوزن‌دوزي، مشتمل از كارهاي دست دوزي است كه تنها با مدد از دستاني توانا و فكر خلاق هنرمندان، برعرصه‌ي يك پارچه جاودان مي‌گردد و آنچه ازاين رهگذر برجاي مي‌ماند حاصل ذوق، ‌سليقه،‌ ابتكار و استعداد قابل تحسين هنرمندان در اين وادي است.

سوزن‌دوزي را مي‌توان عصاره‌ي درد دل‌هاي زنانه و بازتاب خاطرات تلخ و شيرين         

 قومي درطول تاريخ برشمرد، كه خودآميزه‌ي ذهني‌ ازآهنگ و ريتم حركت دست‌ها

 مي باشد و منجر به پديد آمدن آثاري جاندار و جاودانه برتار و پودي سرد و بي روح


ادامه مطلب


نوشته شده در تاريخ یک شنبه 27 فروردين 1391برچسب:پایان نامه ای در مورد مردم نگاری مردم سراوان و بلوچ, توسط محمد نصرتزهی

موسیقی بلوچی بدون هیچ گونه اما و اگری چکیده و میراث دار فرهنگ، تمدن، طبیعت، زندگی، رنج، شادی، سنت و نوگرایی بلوچ در بلندای تاریخ بوده و هست. خاطرات افرادی که سن و سالی از آنها گذشته است، گویای آن است که تا قبل از سه چهار دهه ی اخیر موسیقی بلوچی با سبک ها و ژانرهای مختلف و متنوعش، نبض زندگی بلوچی بود و سرتاسر آن را می جنباند. تولد، عروسی، مرگ، کاشت، داشت، برداشت، بیماری و سرخوشی بلوچ در ظرف و بستر موسیقی معنا می یافت و بدون آن بدور از تصور و خیال بود. این موسیقی همچون بندی بود که موقعیت های مختلف زندگی را به هم پیوند می داد و به آنها نوعی انسجام و هارمونی می بخشید.


ادامه مطلب


نوشته شده در تاريخ یک شنبه 27 فروردين 1391برچسب:, توسط محمد نصرتزهی

گرافن جادوی قرن 21 (قسمت دوم)
 

کاربردهای بالقوه آن را به‌طور خلاصه می‌توان چنین عنوان کرد:

 

 

ساخت ترانزیستورهای بسیار کوچک وبسیار سریع با استفاده از گرافن

 

گروه تحقیقاتی دانشگاه منچستر یک ترانزیستور گرافنی یک نانومتری ساخت که ضخامت آن یک اتم و قطرش برابر ده اتم بود. عده ای پیش بینی کرده بودند که ترانزیستورهای مذکور که از مشتقات گرافن بودند روزی جای سیلیکون را به عنوان پایه ی محاسبات آینده بگیرد.

 

به مدت چهل سال، یک قانون کلی به نام قانون مور بر محاسبات حکمفرما بوده است. این قانون پیش بینی می کند که تقریباً هر دو سال، تعداد ترانزیستورهای مورد استفاده روی تراشه ها دو برابر خواهد شد.با این وجود، سیلیکون که تا به حال پا به پای قانون مور آمده است، در ابعاد زیر ده نانومتر ساختارهای پایداری ندارد. جدیدترین تراشه های امروز تنها چهل و پنج نانومتر ابعاد دارند. بنابراین وجود جایگزینی برای سیلیکون احساس می شود.

 
گرافن جادوی قرن 21 (قسمت دوم)
 
گرافن ها از خواص رسانشی فوق العاده­ای برخوردارن و به همین دلیل نامزد نسل آینده ی ترانزیستورهای سرعت بالا هستند
 

شرکت‌هایی مانند آی‌بی‌ام و نوکیا هم به آینده گرافن امید بسته‌اند. آی‌بی‌ام یک ترانزیستو 150 گیگاهرتزی تولید کرده است؛ در حالی که سریع‌ترین ترانزیستور سیلیکونی قابل قیاس با این ترانزیستور، در فرکانس 40 گیگاهرتز کار می‌کند.


ادامه مطلب


نوشته شده در تاريخ یک شنبه 27 فروردين 1391برچسب:گرافن جادوی قرن بیستو یک, توسط محمد نصرتزهی

 

دیر آمدی ‌ای نگار سرمست

زودت ندهیم دامن از دست

بر آتش عشقت آب تدبیر

چندان که زدیم بازننشست

از روی تو سر نمی‌توان تافت

وز روی تو در نمی‌توان بست

از پیش تو راه رفتنم نیست

چون ماهی اوفتاده در شست

سودای لب شکردهانان

بس توبه صالحان که بشکست

ای سرو بلند بوستانی

در پیش درخت قامتت پست

بیچاره کسی که از تو ببرید

آسوده تنی که با تو پیوست

چشمت به کرشمه خون من ریخت

وز قتل خطا چه غم خورد مست

سعدی ز کمند خوبرویان

تا جان داری نمی‌توان جست

ور سر ننهی در آستانش

دیگر چه کنی دری دگر هست

 


ادامه مطلب


نوشته شده در تاريخ یک شنبه 27 فروردين 1391برچسب:شعر بلوچی, توسط محمد نصرتزهی

شاره : پرونده ای گشودیم تحت عنوان تحصیلکردگان بلوچ : کامیابیها و ناکامیها متاسفانه تحت تاثیر  فضای انتخابات نتوانستیم ادامه اش بدهیم. رازگو در پست جدیدش با طرح زیبای مساله و تقسیم تحصیلکردگان بلوچ به سه نسل به ویژگیهای این سه نسل پرداخت . ضمن قبول تقسیم بندی رازگو بحث را در این زمینه ادامه می دهیم.

نسل اول تحصیلکردگان :

بر اساس آمار یک کتاب در سال 48 در دانشگاههای ایران فقط 12 نفر بلوچ تحصیل می کردند یعنی بلوچها  از اوائل دهه 40  تقریبا" وارد دانشگاهها شدند . البته اوائل بیشتر خانزادگان و متمولین پذیرای تحصیلات دانشگاهی شدند و بتدریج دیگر اقشار هم فرزندانشان را برای ادامه تحصیل فرستادند. با شروع بکار دانشگاه سیستان و بلوچستان در سالهای 53-54

 


ادامه مطلب


نوشته شده در تاريخ یک شنبه 27 فروردين 1391برچسب:سه نسل بلوچ تحصیلگران بلوچ, توسط محمد نصرتزهی

بلوچستان دارای آب و هوای خشک و گرم است و مردم آن به دو دسته ساکن و غیر ساکن (عشایر که ایلات بلوچ را تشکیل می دهند) تقسیم می شوند.

اصولاً منبع اصلی درآمد برای بلوچ های ساکن، کشاورزی و برای بلوچ های متحرک، دام پروری است که متأسفانه در سالهای اخیر به علت خشکی فراوان، کشاورزی و دامپروری تا حد بسیار زیادی افت کرده است. در نتیجه عوامل مذکور، مردم بلوچستان، به ناچار به فعالیت های غیر کشاورزی روی آورده اند و سعی کرده اند با توسل به فرآورده های مذکور، زندگی خود را سرو سامان بخشند، بجز ترانه ها و نغمه ها، صنایع دستی نیز بیانگر چهره ای از زندگی مردمان بلوچ است که در رنگها و نقش های سوزندوزی بلوچ یا گلیم و قالی مفهوم می یابند.


ادامه مطلب


نوشته شده در تاريخ جمعه 25 فروردين 1391برچسب:, توسط محمد نصرتزهی

جالق یکی از شهرهای تاریخی استان سیستان و بلوچستان ایران است. بر اساس آمار سال ۱۳۸۵ جمعیت این شهر برابر با ۱۳٬۹۰۳ نفر بوده است[۱].

از آثار تاریخی آن می‌توان قلعه شیشه‌ریز، مجموعهٔ گنبدهای کوهکن -قلعه دادمحمد- قلعه شیرمحمد -قلعه سرکوه- کوه الله‌اکبر و خرابه‌های قدیمی شهر را نام برد. جالق که اسم اصلی آن گلشن میباشد یکی از مکانهای تاریخی ودیدنی استان سیستان وبلوچستان میباشد که از شرق به کشور پاکستان از غرب به سردشت ونهایتا گشت واز جنوب وجنوب غرب به سراوان واز شمال غرب به خاش ومیرجاوه منتهی میشود و دارای هشت قنات از جمله خوشاب وگوگن کشان دهمیر و.... از همه مهمتر اینکه قناتی به اسم سیوگی داشته که اگر همه آب قناتها جمع شوند به اندازه سیوگی نمیشدند متاسفانه در زمان حمله مغول به گلشن قنات سیوگی را از بین برد ونام جالق هم از آنزمان به بعد به آن اطلاق شد چون مغول ان شهر را تار ومار کرد

 


ادامه مطلب


نوشته شده در تاريخ جمعه 25 فروردين 1391برچسب:, توسط محمد نصرتزهی

کمال خان هوت ، فرزند مراد ، در سال ۱۳۲۰ خورشدی در روستای لایران از توابع بخش دشتیاری چابهار، در یک خانواده کشاورز به دنیا آمد. دوران کودکی او در روستا و آزادانه دردل طبیعت به مکاشفه محیط و بازی گذشت. او در نوجوانی متوجه علاقه وگراسیش خود به موسیقی وشعر شد..شعرها وملودی ها را به خاطر می سپرد ومی خواند. به زودی اطرافیان متوجه توانایی و ظرفیت‌های هنری او شده و صداو آوازش به شدت مورداستقبال همگان قرار گرفت. او پس ازآن بااعتماد به نفس وانگیزهٔ بیشتر شعر وموسیقی را دنبال کرد. جوانی باهوش با حافظه ای سرشار.اشعار را به خاطر می سپرد، آهنگ ها را تمرین می کرد وشعر می سرود.



ادامه مطلب


نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 24 فروردين 1391برچسب:, توسط محمد نصرتزهی

حماسه های مردم بلوچ، داستان های منظوم این قوم ایرانی را که سینه به سینه روایت شده است، دربردارد. ‏روایت های حماسی قوم بلوچ، از دوره ها و سال های دیر و دور گذشته و با تجربه های تلخ و شیرین آمیخته ‏گردیده است. این روایت ها حکایت از تاریخ پرفراز و نشیب مردم بلوچ و پیوستگی آن با سرزمین ایران دارد. ‏افسانه های بلوچ، چشم اندازی از حماسه هایی پرشکوه را به تصویر می کشد. داستان های حماسی بلوچستان ‏را که به صورت نظم باقی مانده، شاعرانی سروده اند که خود شاهد و ناظر رخدادهای زمان خویش بوده اند. ‏این سرایندگان معمولا یا روحانی بودند و یا به طبقه اشراف و حکومتگر محلی تعلق داشتند. بیشتر این حوادث ‏جنگی و حماسه های عاشقانه، در زمان حکومت «میر چاکر رند»، یعنی در حدود چهارصد و اندی سال پیش ‏در بلوچستان شرقی (پاکستان امروزی) رخ داده اند.



ادامه مطلب


نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 24 فروردين 1391برچسب:, توسط محمد نصرتزهی

 

 

 

در پی نظریه پردازیهای گوناگون در مورد بلوچ ها دو افسانه بیشتر مشهور بوده است. یکی اینکه ،،بلوچ،، نسبا از اولاد حضرت ،،حمزه،، (ره) است. دیگر اینکه ،،بلوچ،، اصلا عرب بود و پس از شهادت سیدنا امام ،،حسین،، (ره) از حلب به بلوچستان مهاجرت کرده است.



ادامه مطلب


نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 24 فروردين 1391برچسب:افسانه ی بلوچ ها, توسط محمد نصرتزهی

 

 معرفی دهستان مسکوتان...
 

دهستان مسکوتان از  توابع شهرستان نیکشهر ودر مسیر جاده اصلی فنوج به ایرانشهر واقع گردیده فاصله مسکوتان تا مرکز شهرستان۱۸۰کیلومتر و تا مرکز بخش۴۵ کیلومتر می باشد این دهستان یکی از مناطق قدیمی و تاریخی شهر ستان نیکشهر بوده و وجود قلعه تاریخی مسکوتان و روایت تاریخی که وجود دارد گواهی بر این مدعا می باشد مسکوتان و مردمانش از دیر باز با حصوصیات بارزی همچون مهمان نوازی - مردانگی - حجب حیا - سخت کوشی - دیانت - اتحاد و همدلی شناخته شده است ذیلا محتصری در معرفی این دهستان  مطالبی  کو تاه عرضه میداریم

 

جمعیت دهستان:۱۰۰۰۰نفر که۴۲۰۰نفر آن در مرکز دهستان (مسکوتان) و مابقی در ۳۲ روستای تابعه زندگی میکنند



ادامه مطلب


نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 24 فروردين 1391برچسب:دهستان مسکوتان, توسط محمد نصرتزهی

     سنگ نگاره‌هاي دره نگاران ناهوك شهرستان سراوان يادگار هزاره‌هاي پيش از تاريخ است.

"نگاران" همان گونه كه از نام آن پيداست برگرفته از نگارگري‌هاي اصيل و تحسين برانگيز نگارگرهاي دوران‌هاي گذشته خصوصا پيش از تاريخ است .

دره نگاران ناهوك سراوان رادر واقع بايد يك نگارخانه‌از نگاران هزاره‌هاي گذشته اين منطقه دانست .



ادامه مطلب


نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 24 فروردين 1391برچسب:, توسط محمد نصرتزهی

فاتحان بلوچستانبا سلام در قسمت اول این تحقیق نوشتیم که خواستگاه بلوچ کجا بوده و نظرات مختلف مستشرقین را بیان کردیم  اما در این قسمت از مقاله میخواهیم در مورد فاتحان بلوچستان بنویسیم .فردوسی شاعر و حماسه سرای بزرگ ایران در شاهنامه بار ها از بلوچ بعنوان جنگجو یاد کرده است فردوسی در شاهنامه از تصرف بلوچستان توسط شاه ایران کوروش کبیر گفته که پس از فتح بلوچستان مکران را بعنوان چهاردهمین  ساتراپ (ایالت) هخامنشی قرار داد .



ادامه مطلب


نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 24 فروردين 1391برچسب:سابقه ی تاریخی بلوچ, توسط محمد نصرتزهی

به نام خدای زیبا دوستسلامسنگ نگاره ها -2در قسمت اول مطلب سنگ نگاره ها به معرفی سنگ نگاره های دارساوات و کیشگان و سنگ نگاره های کوه مهرگان پرداختیم و امروز به معرفی دو سنگ نگاره دیگر میپردازیم امید است که این مطالب مورد قبول شما عزیزان قرار گیرد و با دادن نظرات خویش ما را مورد لطف و راهنمایی خویش قرار دهید.سنگ نگارهای منطقه لنگر گوران:تصاویر لنگر گوران در روی صخره کوه مجاور رودخانه سی میش



ادامه مطلب


نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 24 فروردين 1391برچسب:نگاره, توسط محمد نصرتزهی

صفحه قبل 1 2 صفحه بعد