سوزن دوزی بلوچ

سوزن دوزی بلوچ
 
در این سایت برای تمامی هم میهنانم درمورد تمام محل زندگی خودم می گویم
Design by : NazTarin

ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 21
بازدید هفته : 25
بازدید ماه : 25
بازدید کل : 16781
تعداد مطالب : 19
تعداد نظرات : 2
تعداد آنلاین : 1

این حماسه ها به وسیله خوانندگان خوش صدا که معمولا ‏از طبقه «پهلوان» یا به عبارت دیگر نوازندگان و مطربان حرفه ای بودند، با همراهی سازهای پهلوانان در ‏مجالس شادی اجرا می شده است. مجموعه حاضر، بر اساس پژوهش های «پژوهشکده مردم شناسی» وابسته ‏به «سازمان میراث فرهنگی و گردشگری»، به کوشش پژوهشگر برجسته و فقید تاریخ و فرهنگ مردم بلوچ، ‏یعنی «عبدالحسین یادگاری»، تدوین شده است. ‏


پژوهشکده مردم‌شناسی منتشر کرد

 حماسه‌های مردم بلوچ، حکایت اسطوره‌های کهن ایران

هر گوشه از سرزمین کهن ایران، حکایتی دیرین سال دارد، حکایتی که ما را به سمت نخستین اسطوره‌ها و افسانه‌های اقوام ایرانی باز می‌برد، حماسه‌های مردم بلوچ یکی از حماسه‌های سرزمین کهن ایران به‌شمار می‌آید.
دکتر مرتضی رضوان‌فر، رئیس پژوهشکده مردم‌شناسی سازمان میراث فرهنگی درباره کتاب «حماسه‌های مردم بلوچ» به خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) گفت: حماسه‌های مردم بلوچ، داستان‌های منظوم این قوم ایرانی را که سینه به سینه روایت شده، دربردارد. روایت‌های منظوم حماسی قوم بلوچ از دوره‌ها و سال‌های دیر و دور گذشته و با تجربه‌های تلخ و شیرینش آمیخته و حکایت از تاریخ پرفراز و نشیب اما یک‌دل و پیوسته آن با سرزمین ایران دارد.

وی افزود: کتاب حماسه‌های قوم بلوچ، ثبت بخش مهمی از میراث معنوی فرهنگ ایرانی به شمار می‌آید و لازمه درک فرهنگ ایرانی، فهم میراث معنوی آن است، آن‌گونه که می‌توان زوایا و چشم‌اندازهای گوناگون را راه‌هایی برای شناخت افزون‌تر دانش فرهنگی اقوام ایرانی دانست.

رضوان‌فر خاطرنشان کرد: تلاش پژوهشکده مردم‌شناسی در گروه مطالعات اسطوره و آیین به سوی ثبت و ضبط سنت‌های شفاهی و روایی فرهنگ ایرانی گرایش یافته و سویه‌های گوناگونی چون آیین، اسطوره و افسانه را فراپوشانده است.

رئیس پژوهشکده مردم‌شناسی یادآور شد: افسانه‌های بلوچ، چشم‌اندازی از حماسه‌هایی پرشکوه را به تصویر می‌کشد. قهرمان بلوچ «همل» آنگاه که به نگهبانی از میهن خود چون جدش رستم در برابر کشتار‌های پرتغالیان بسان کوه قد می‌کشد و هنگامی که پهلوانان عاشق از عشق می‌گویند و شوریده سر، پیمانه دلدادگی را تا آخرین جرعه سر می‌کشند، شاعر از زبان آنان شوریده حال چکامه می‌سراید.

این مردم‌شناس افزود: دنیای حماسه بر مدار ستیز خوبی و بدی می‌چرخد، چرا که در این دنیای دوگانه خوبی‌ها و خیرِخداآفرید، آن را به سوی کمال کشاند و پهلوانان خیر و شر در برابر هم صف کشیدند و در وسعت میدانی که به پهناوری تمامی جهان است از زمین تا کیهان، به جنگ هم شتافتند.

وی افزود: اخلاق حماسی از رزم و شهادت می‌گوید و بزرگی پهلوانان در بزرگی روح و قلب و ورزیدگی تن آنان پدیدار می‌شود و تن گرچه تنها کالبدست، به شهامت قلب و زلالی روح، بزرگ و نستوه می‌شود. الگوی پهلوانی در ایران با ورزیدگی تن درهم می‌تند، آنگونه که دین مردی چون آرش، کمانداری سترگ است که با پهلوانی مرز ایران را از گزند نگاه تعدی جوی دشمن ایمن نگاه می‌دارد.

رضوان‌فر به گردآورنده این کتاب اشاره کرد و گفت: این مجموعه به کوشش زنده‌یاد عبدالحسین یادگاری بر اساس پژوهش‌های پژوهشکده مردم‌شناسی گردآمده است، روانشاد یادگاری با زیروبم فرهنگ بلوچ آشنا بود و نگاهش زوایای پنهان آن را روایت می‌کرد و پوسته را شکافته و به مغز می‌رساند.

در این کتاب به موقعیت جغرافیایی و زبان بلوچی و پیشینه زبان بلوچی اشاره شده که هیجده حماسه را تشکیل می‌دهد و هر حماسه با ترجمه فارسی و آوانگاری شعر بلوچی گردآمده و در پایان کتاب نیز فهرست اعلام بیان شده است.

جنگ نلی، مرثیه حماسی همل، همل جییند و پرتغالی‌ها، همل جییند و شیر، جنگ چاکر رند کولوایی، عزت و میروک، کیا و سدو، شهداد و مهناز، جنگ سوسمار، میرکنبر، بالاچ گرگیج، لله و گراناز، مهراب خان نوشیروانی، قول بلوچی، نودبندگ لاشاری، شی مرید و هانی، دوستین و شیرین، شالی و میرابراهیم از جمله حماسه‌های مردم بلوچ در این کتاب گردآمده است.

به گفته رضوان‌فر، بیت‌های کردی این کتاب نیز به صورت لوح فشرده آماده انتشار است.

«حماسه‌های مردم بلوچ» با شمارگان 2200 نسخه و بهای 42000 ریال از سوی پژوهشکده مردم‌شناسی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با همکاری نشر افکار منتشر شد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






ادامه مطلب


نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 24 فروردين 1391برچسب:, توسط محمد نصرتزهی