سوزن دوزی بلوچ
 
در این سایت برای تمامی هم میهنانم درمورد تمام محل زندگی خودم می گویم
Design by : NazTarin

ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 5
بازدید دیروز : 21
بازدید هفته : 29
بازدید ماه : 29
بازدید کل : 16785
تعداد مطالب : 19
تعداد نظرات : 2
تعداد آنلاین : 1

Alternative content


بلوچستان دارای آب و هوای خشک و گرم است و مردم آن به دو دسته ساکن و غیر ساکن (عشایر که ایلات بلوچ را تشکیل می دهند) تقسیم می شوند.

اصولاً منبع اصلی درآمد برای بلوچ های ساکن، کشاورزی و برای بلوچ های متحرک، دام پروری است که متأسفانه در سالهای اخیر به علت خشکی فراوان، کشاورزی و دامپروری تا حد بسیار زیادی افت کرده است. در نتیجه عوامل مذکور، مردم بلوچستان، به ناچار به فعالیت های غیر کشاورزی روی آورده اند و سعی کرده اند با توسل به فرآورده های مذکور، زندگی خود را سرو سامان بخشند، بجز ترانه ها و نغمه ها، صنایع دستی نیز بیانگر چهره ای از زندگی مردمان بلوچ است که در رنگها و نقش های سوزندوزی بلوچ یا گلیم و قالی مفهوم می یابند.


ادامه مطلب


نوشته شده در تاريخ جمعه 25 فروردين 1391برچسب:, توسط محمد نصرتزهی

جالق یکی از شهرهای تاریخی استان سیستان و بلوچستان ایران است. بر اساس آمار سال ۱۳۸۵ جمعیت این شهر برابر با ۱۳٬۹۰۳ نفر بوده است[۱].

از آثار تاریخی آن می‌توان قلعه شیشه‌ریز، مجموعهٔ گنبدهای کوهکن -قلعه دادمحمد- قلعه شیرمحمد -قلعه سرکوه- کوه الله‌اکبر و خرابه‌های قدیمی شهر را نام برد. جالق که اسم اصلی آن گلشن میباشد یکی از مکانهای تاریخی ودیدنی استان سیستان وبلوچستان میباشد که از شرق به کشور پاکستان از غرب به سردشت ونهایتا گشت واز جنوب وجنوب غرب به سراوان واز شمال غرب به خاش ومیرجاوه منتهی میشود و دارای هشت قنات از جمله خوشاب وگوگن کشان دهمیر و.... از همه مهمتر اینکه قناتی به اسم سیوگی داشته که اگر همه آب قناتها جمع شوند به اندازه سیوگی نمیشدند متاسفانه در زمان حمله مغول به گلشن قنات سیوگی را از بین برد ونام جالق هم از آنزمان به بعد به آن اطلاق شد چون مغول ان شهر را تار ومار کرد

 


ادامه مطلب


نوشته شده در تاريخ جمعه 25 فروردين 1391برچسب:, توسط محمد نصرتزهی

کمال خان هوت ، فرزند مراد ، در سال ۱۳۲۰ خورشدی در روستای لایران از توابع بخش دشتیاری چابهار، در یک خانواده کشاورز به دنیا آمد. دوران کودکی او در روستا و آزادانه دردل طبیعت به مکاشفه محیط و بازی گذشت. او در نوجوانی متوجه علاقه وگراسیش خود به موسیقی وشعر شد..شعرها وملودی ها را به خاطر می سپرد ومی خواند. به زودی اطرافیان متوجه توانایی و ظرفیت‌های هنری او شده و صداو آوازش به شدت مورداستقبال همگان قرار گرفت. او پس ازآن بااعتماد به نفس وانگیزهٔ بیشتر شعر وموسیقی را دنبال کرد. جوانی باهوش با حافظه ای سرشار.اشعار را به خاطر می سپرد، آهنگ ها را تمرین می کرد وشعر می سرود.



ادامه مطلب


نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 24 فروردين 1391برچسب:, توسط محمد نصرتزهی

حماسه های مردم بلوچ، داستان های منظوم این قوم ایرانی را که سینه به سینه روایت شده است، دربردارد. ‏روایت های حماسی قوم بلوچ، از دوره ها و سال های دیر و دور گذشته و با تجربه های تلخ و شیرین آمیخته ‏گردیده است. این روایت ها حکایت از تاریخ پرفراز و نشیب مردم بلوچ و پیوستگی آن با سرزمین ایران دارد. ‏افسانه های بلوچ، چشم اندازی از حماسه هایی پرشکوه را به تصویر می کشد. داستان های حماسی بلوچستان ‏را که به صورت نظم باقی مانده، شاعرانی سروده اند که خود شاهد و ناظر رخدادهای زمان خویش بوده اند. ‏این سرایندگان معمولا یا روحانی بودند و یا به طبقه اشراف و حکومتگر محلی تعلق داشتند. بیشتر این حوادث ‏جنگی و حماسه های عاشقانه، در زمان حکومت «میر چاکر رند»، یعنی در حدود چهارصد و اندی سال پیش ‏در بلوچستان شرقی (پاکستان امروزی) رخ داده اند.



ادامه مطلب


نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 24 فروردين 1391برچسب:, توسط محمد نصرتزهی

 

 

 

در پی نظریه پردازیهای گوناگون در مورد بلوچ ها دو افسانه بیشتر مشهور بوده است. یکی اینکه ،،بلوچ،، نسبا از اولاد حضرت ،،حمزه،، (ره) است. دیگر اینکه ،،بلوچ،، اصلا عرب بود و پس از شهادت سیدنا امام ،،حسین،، (ره) از حلب به بلوچستان مهاجرت کرده است.



ادامه مطلب


نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 24 فروردين 1391برچسب:افسانه ی بلوچ ها, توسط محمد نصرتزهی

 

 معرفی دهستان مسکوتان...
 

دهستان مسکوتان از  توابع شهرستان نیکشهر ودر مسیر جاده اصلی فنوج به ایرانشهر واقع گردیده فاصله مسکوتان تا مرکز شهرستان۱۸۰کیلومتر و تا مرکز بخش۴۵ کیلومتر می باشد این دهستان یکی از مناطق قدیمی و تاریخی شهر ستان نیکشهر بوده و وجود قلعه تاریخی مسکوتان و روایت تاریخی که وجود دارد گواهی بر این مدعا می باشد مسکوتان و مردمانش از دیر باز با حصوصیات بارزی همچون مهمان نوازی - مردانگی - حجب حیا - سخت کوشی - دیانت - اتحاد و همدلی شناخته شده است ذیلا محتصری در معرفی این دهستان  مطالبی  کو تاه عرضه میداریم

 

جمعیت دهستان:۱۰۰۰۰نفر که۴۲۰۰نفر آن در مرکز دهستان (مسکوتان) و مابقی در ۳۲ روستای تابعه زندگی میکنند



ادامه مطلب


نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 24 فروردين 1391برچسب:دهستان مسکوتان, توسط محمد نصرتزهی

     سنگ نگاره‌هاي دره نگاران ناهوك شهرستان سراوان يادگار هزاره‌هاي پيش از تاريخ است.

"نگاران" همان گونه كه از نام آن پيداست برگرفته از نگارگري‌هاي اصيل و تحسين برانگيز نگارگرهاي دوران‌هاي گذشته خصوصا پيش از تاريخ است .

دره نگاران ناهوك سراوان رادر واقع بايد يك نگارخانه‌از نگاران هزاره‌هاي گذشته اين منطقه دانست .



ادامه مطلب


نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 24 فروردين 1391برچسب:, توسط محمد نصرتزهی

فاتحان بلوچستانبا سلام در قسمت اول این تحقیق نوشتیم که خواستگاه بلوچ کجا بوده و نظرات مختلف مستشرقین را بیان کردیم  اما در این قسمت از مقاله میخواهیم در مورد فاتحان بلوچستان بنویسیم .فردوسی شاعر و حماسه سرای بزرگ ایران در شاهنامه بار ها از بلوچ بعنوان جنگجو یاد کرده است فردوسی در شاهنامه از تصرف بلوچستان توسط شاه ایران کوروش کبیر گفته که پس از فتح بلوچستان مکران را بعنوان چهاردهمین  ساتراپ (ایالت) هخامنشی قرار داد .



ادامه مطلب


نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 24 فروردين 1391برچسب:سابقه ی تاریخی بلوچ, توسط محمد نصرتزهی

به نام خدای زیبا دوستسلامسنگ نگاره ها -2در قسمت اول مطلب سنگ نگاره ها به معرفی سنگ نگاره های دارساوات و کیشگان و سنگ نگاره های کوه مهرگان پرداختیم و امروز به معرفی دو سنگ نگاره دیگر میپردازیم امید است که این مطالب مورد قبول شما عزیزان قرار گیرد و با دادن نظرات خویش ما را مورد لطف و راهنمایی خویش قرار دهید.سنگ نگارهای منطقه لنگر گوران:تصاویر لنگر گوران در روی صخره کوه مجاور رودخانه سی میش



ادامه مطلب


نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 24 فروردين 1391برچسب:نگاره, توسط محمد نصرتزهی

صفحه قبل 1 2 صفحه بعد